tisdag 7 februari 2017

Semmeldieten fungerar!

Fick den roliga möjligheten att testa rörligheten hos mig. Daniel håller på med sin utbildning och frågade han i studiesyfte om jag hade lust att testa lite. Såklart jag ville! Det hade jag ju inte gjort förut så självfallet hoppar jag på sånt.

Daniel berättade lite om testerna, funktion och upplägget sedan var det bara att sätta igång. Övningarna är inte sådana som jag gör dagligen och man avslöjas tämligen snabbt var man har sina svagheter.

Så här skriver SISU som givit ut boken om testerna:

Vad är 9+ screening batteri?9+ screening batteri är en funktionell rörelseanalys som består av elva olika funktionella och komplexa rörelsetester, samt tre tilläggstester. Testbatteriet har sammanställts, vidareutvecklats och reliabilitetstestats av en grupp sjukgymnaster på Riksidrottsförbundets Idrottsmedicinska klinik, Bosön.
 

Skapa förutsättningar för ett skadefritt idrottande

Det som ofta symboliserar en framgångsrik idrottare är kvaliteten och timingen i en utförd rörelse. Om en idrottare har begränsningar i rörlighet eller nedsatt stabilitet finns det en risk att han eller hon per automatik utvecklar kompensatoriska mönster för att klara vissa idrottsprestationer. Det är därför viktigt att fokusera på idrottarens utförande, det vill säga hur han eller hon rör sig. 
En metod att upptäcka en nedsatt funktion innan skadan är framme
9+ screening batteri är en metod att upptäcka en nedsatt funktion innan skadan är framme; att skapa goda förutsättningar att kunna tillgodogöra sig idrottens hårda och kravfyllda träning. Testbatteriet kan också vara ett verktyg för att hitta svaga länkar under en rehabiliteringsperiod, så att den aktive kan återvända mer vältränad och välbalanserad än innan skadan uppstod.
 
Manualen för testerna

 
Just själva knäböjen var inte några problem, men att hålla en pinne (utan vikt) med raka armar i rätt nivå lodrätt visade på lite stramhet i bröst/ryggpartiet. Även att sitta i "pistolen" var ganska utmanande.. Du står på ett ben, armarna rakt fram samt det andra benet. Sätt dig ner så långt du kan och ställ dig upp. Låter lätt, men rätt knepigt för mig.
 
Resten av övningarna gick faktiskt ganska bra och jag landade på 27 poäng av 34 som max. Framförallt att bålen har faktiskt blivit mycket starkare de sista åren. Roligt när träningen ger lite resultat.
 
 
 
 Poäng per övning

 
Fick även förödmjuka mig med att mäta kroppsfettet. Med en calliper mätare så mäts fettet på flera olika delar av kroppen och summeras enligt vetenskapen ner till en siffra. Trodde att det låg betydligt högre och är ändå glad över att det inte var omkring 50 %..
 
Landade på dryga 13 vilket är riktigt bra för att vara mig och det finns ju dom som både är i bättre form och sämre form i min åldersklass..

The bitter truth..typ

 
 
Kan med lätthet nu säga att semmeldieten fungerar och jag är den empiriska vetenskapens resultat efter många års dietande.
 
Om du vill testa dig och göra liknande tester så ta kontakt med Daniel. Han finns på instagram föreslagsvis: @danielojergren och så håller han i löpkurser på gymmet FRISK i Linköping.
 
 
Lycka till!
 
///Marcus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar