fredag 13 januari 2017

Jag vill ju bara träna träna träna träna träna etc

Men det funkar inte just nu pga av en elakartad förkylning. Snor, hosta och fysisk ynklighet är det rådande tillståndet i kroppen, även om det är bättre idag jämfört med i förrgår. Bättringen går dock för långsamt och jag blir otålig och rastlös över att inte kunna vara i den rörelse jag vill.

Tog mig i kragen och åkte för att storhandla i alla fall. Hittade färsk ekologisk gurkmeja som slank ner i vagnen. Har tidigare testat att bereda den extremt hälsobringande jamu-juicen som enligt samlad expertis ska vara som nitroglycerin för immunförsvaret. Alltså på ett bra sätt. Liksom riktad sprängverkan. En dödstjärna på immunförsvarets sida i kampen mot vådliga inkräktare. Testa gärna nedan recept som är hämtat från Jonas Parandian. Ni vet han, NaprapatJonas, som kryper som en ödla, förespråkar minst 15 min huksittande per dag och har ett skönt lite annorlunda synsätt på prehab och rehab länkat till rörelseapparatens dysfunktion.

Jamu-juice

4 kvistar gurkmeja - skalade och rivna
1 bit ingefära - skalad och riven
1 tamarind - kan vara svårt att hitta, jag hoppade över den
Sjud med 1 liter vatten, ca 20 min
Mixa - hittade du tamarind så ta bort den innan du mixar
Smaksätt med honung, någon msk, och saften från 2 lime
Sila och häll upp i flaska och förvara kallt
Föreslagen dos är ca 2 dl per dag

Juicen färgar allt den kommer i kontakt med, så iaktta stor försiktighet. Mixa för bövelen inget som är varmt i en blender eller liknande - det kokar liksom över. Har jag hört.

Färsk gurkmeja

Juicen är inte god men blir säkert mindre otäck om man överdoserar honungen mer än jag gjorde vid den första beredningen. Nu i em blir det mer honung vill jag lova.

Keep up that good immune-spirit!
/Andreas

1 kommentar:

  1. Låter spännande som omväxling. Jag gör ingefära och citronshot i förebyggande syfte. Har funkat hitintills. Gurkmejashot ska visst göra susen också...om inte smaken tar kål på en först. Tydligen riktigt rävig smak.
    Krya på dig

    SvaraRadera